KUALITAS TENAGA PENDIDIK DAN TENAGA KEPENDIDIKAN MADRASAH ALIYAH DI KOTA BAU BAU SULAWESI TENGGARA

  • Israpil Israpil Balai Penelitian dan Pengembangan Agama Makassar
Keywords: Quality of madrasah aliyah, teaching, education personnel

Abstract

Research on the quality of educators and education personnel in Madrasah
Aliyah (MA) is conducted at 6 MA education institutions in Bau Bau City.
Collecting data using questionnaire instruments, interview guidelines, and
observation, using a quantitative descriptive approach. The quality of MA is
taken from the National Education Standards to see the achievement of the
quality educators and education personnel in each MA which is the basis for
describing its quality. The results showed that the standard values of the
components of educators and education personnel seen from 8 components
with their quality achievements in the category of "sufficient" approached the
National Education Standards. In detail the achievements of each component
are: achievement of qualifications, teacher certification, teacher competency,
and "high" categorized madrasah head competencies. The quality of madrasah
managerial competency, madrasah chief entrepreneurship competencies, and
madrasah head supervision competence shows a "very high" category. The
competence of education personnel in this study categorized as “sufficient

References

BPS.2016. Kota Baubau dalam Angka 2016.
Kota Baubau.
Departemen Pendidikan Nasional Republik
Indonesia, Peraturan Pemerintah
Republik Indonesia Nomor 19 Tahun
2005 tentang Standar Nasional
Pendidikan Jakarta.
Dinas Dikpora.2013. Juknis Prodira,
Program Pendidikan untuk Rakyat.
Gorontalo.
Harmanto, Gatot. 2008. 1700 Bank Soal
Bimbingan Pemantapan Geografi
untuk SMA/MA. Bandung: Irama
Widya.
Kadir.2010. Jurnal Penelitian Pendidikan
Agama dan Keagamaan. Jurnal
Edukasi. Vol. 8 No. 1 Jan-April
Educandum: Volume 4 Nomor 1 Juni 2018
45
2010. Makassar: Balai Litbang
Agama
KMA RI Nomor 2 Tahun 2010 Tentang
Renstra Kementerian Agama 2010-
2014.
Kompri.2015 Manajemen Pendidikan:
Komponen-komponen Elementer
Kemajuan Sekolah. Jakarta:
Nugroho, Riat.2006. Kebijakan Publik untuk
Negara-Negara Berkembang,
Model-Model Perumusan,
Implementasi dan Evaluasi. Jakarta:
PT. Alex Media Komputerindo
Gramedia.
Subair.2014. Standardisasi Pengelolaan
Perpustakaan Madrasah Aliah.
Pusaka. Jurnal Khazanah
Keagamaan Vol. 2 Nomor 1 Mei
2014. Makassar: Balai Penelitian dan
Pengembangan Agama.
Permendikbud Nomor 22 Tahun 2006
Tentang Standar Isi.
Permendikbud Nomor 19 Tahun 2007
Tentang Standar Pengelolaan
Pendidikan.
Permendikbud Nomor 20 Tahun 2007
Tentang Standar Penilaian
Pendidikan.
Permendikbud Nomor 24 Tahun 2007
Tentang Sarana dan Prasarana.
Permendikbud Nomor 24 Tahun 2007
Tentang Sarana dan Prasarana.
Permendikbud Nomor 41 Tahun 2007
Tentang Standar Proses.
Permendikbud Nomor 69 Tahun 2009
Tentang Biaya Operasi
Nonpersonalia.
Perpres RI Nomor 5 Tahun 2010 tentang
RPJMN 2010-2014.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian
Kombinasi. Bandung: Alfabet.
Undang-Undang RI. Nomor 20 Tahun 2003
tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Bandung: Citra Umbara, 2003.
Wibowo. 2007:86. Manajemen Kinerja.
Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Yaslis, Ilyas. 2002. Kinerja, Teori,
Penilaian, dan Penelitian. Depok:
Pusat Kajian Ekonomi Kesehatan
FKMUI
Published
2018-11-27