NYADRAN, AN EXPRESSION OF GRATITUDE FOR WATER RESOURCES IN UJUNG BIRU HAMLET

  • Achmad Zurohman Teaching Social Sciences, Zainul Hasan Islamic University of Genggong Probolinggo, Indonesia
  • M. Fauzi M. Fauzi Postgraduate Program at the State Islamic University (UIN) K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan, Indonesia
  • Babul Bahrudin Teaching Social Sciences, Zainul Hasan Islamic University of Genggong Probolinggo, Indonesia
Keywords: The nyadran, An Expression of Gratitude, Water Resources

Abstract

The nyadran tradition in Ujung Biru Hamlet strengthens inter-religious harmony and serves as social capital. This research employs a descriptive-qualitative approach with an ethnographic nature to provide the local community's perspective on local wisdom related to gratitude for abundant water resources. The research findings indicate that the Ujung Biru tradition is an integral part of Javanese culture that must be preserved. The nyadran procession is performed by the community at a sacred water source. People gather and bring food such as lontong, kupat, and lepet during the event. They pray together, led by a kiai, followed by a tradition called "rebutan" to express their gratitude for the blessings given by Allah. The event concludes with a communal bath in the water source as a symbol of purification of the body and spirit. The local community understands the importance of maintaining the cleanliness and sustainability of the surrounding environment, especially the water source, which plays a crucial role in their daily lives.

References

Afriani, I., & K.A., S. P. (2020). Tradisi Nyadran di Desa Ngasem Kecamatan Batealit Kabupaten Jepara. Sutasoma : Jurnal Sastra Jawa, 8(1), 37–44. https://doi.org/10.15294/sutasoma.v8i1.35551
Al-Fauzan Abdullah bin Shalih. (2013). Menjadi Hamba yang Pandai Bersyukur. Aqwam.
Al-Samiry, I. A.-H. A. B. M. bin J. bin M. bin S. (2021). Fadlilati al-Syukri Lillahi ’Ala ni’matihi wa ma yajibu min al-Syukri lilmun’ami ’alaihi. Darul Fikri. http://www.joi.isoss.net/PDFs/Vol-7-no-2-2021/03_J_ISOSS_7_2.pdf
Ardiansyah, R. (2018). Konsep Akal Dalam Tafsir Al-Misbah. 92.
Arinda R., I. Y. (2014). Sedekah Bumi (Nyadran) sebagai Konvensi Tradisi Jawa dan Islam Masyarakat Sraturejo Bojonegoro. El-Harakah, 16(1), 100–110. https://doi.org/10.18860/EL.V16I1.2771
Darisma, N. S., Midhio, I. W., & Prasetyo, T. B. (2018a). Aktualisasi nilai-nilai tradisi nyadran sebagai kearifan lokal dalam membangun budaya damai di giyanti, wonosobo. Jurnal Prodi Dan Resolusi Konflik, 4(1), 21–44.
Darisma, N. S., Midhio, I. W., & Prasetyo, T. B. (2018b). Aktualisasi nilai-nilai tradisi nyadran sebagai kearifan lokal dalam membangun budaya damai di giyanti, wonosobo. Jurnal Prodi Dan Resolusi Konflik, 4, 21–44.
Dewi, A., Dasuki, H. A., & Munirah. (2022). Konsep Syukur dalam Al-Qur’an (Studi QS. Ibrahim [14]:7 dengan Pendekatan Ma’na Cum Maghza). Syams: Jurnal Kajian Keislaman, 3(2), 182–197. https://doi.org/10.23971/JS.V3I2.6121
Hasan, A. K. (2023). “Telaah Hukum Tradisi Makan Di Makam Saat Ziarah Kubur “Studi Komparatif Menurut Imam Hanbali Dan Imam Hanafi.” https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/67373
Hawwa, S. (2006). TerjemahanTazkiyatun Nafs Intisari Ihya’ Ulumuddin. Pena Pundi Aksara.
Jumini, S. (2016). Air Sumber Kehidupan Dan Tauladan Kekokohan Umat. SPEKTRA : Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 2(2), 133. https://doi.org/10.32699/spektra.v2i2.15
Khotimah, C., & Indrayati, A. (2016). Penggunaan Media Buklet Pada Pembelajaran Pengelolaan Sumberdaya Air Berbasis Kearifan Lokal Pada Kalangan Remaja Kelurahan Kandri Kecamatan Gunungpati Kota Semarang. Edu Geography, 4(2), 22–27.
Maeyulisari, M. (2020a). Tradisi Nyadran Sebagai Perekat Kerukunan Antar Umat Beragama Di Dusun Kalitanjung Desa Tambaknegara Kecamatan Rawalo Kabupaten Banyumas. In Skrips. IAIN Purwokerto.
Maeyulisari, M. (2020b). Tradisi Nyadran Sebagai Perekat Kerukunan Antar Umat Beragama Di Dusun Kalitanjung Desa Tambaknegara Kecamatan Rawalo Kabupaten Banyumas. Skrips.
Mahdayeni, M., Alhaddad, M. R., & Saleh, A. S. (2019). Manusia dan Kebudayaan (Manusia dan Sejarah Kebudayaan, Manusia dalam Keanekaragaman Budaya dan Peradaban, Manusia dan Sumber Penghidupan). Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 154–165. https://doi.org/10.30603/TJMPI.V7I2.1125
Noriko, N. (2020). Konservasi air di permukiman padat wilayah perkotaan.
Prabowo, Y. B., & Sudrajat, S. (2021). Kearifan Lokal Kasepuhan Ciptagelar: Pertanian Sebagai Simbol Budaya & Keselarasan Alam. Jurnal Adat Dan Budaya Indonesia, 3(1), 6–16. https://doi.org/10.23887/JABI.V3I1.31102
Ridwan, A., & Zafi, A. A. (2020). Makna Keislaman Tradisi Pesta Lomban Di Jepara. Jurnal Lentera : Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 19(2), 130–143. http://ejournal.staimnglawak.ac.id/index.php/lentera/article/view/231
Riyadi, A. (2021). Kearifan lokal tradisi nyadran lintas agama di Desa Kayen-Juwangi Kabupaten Boyolali. Jurnal SMaRT, 3(2), 2017.
Roqib Yanuarinda Purnama. (2019). Mitos Dan Makna Mata Air Patirtan Umbul Jambe Bagi Pengunjung Di Desa Babadan Paron Ngawi. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.
Rosydiana, W. N. (2023). Nyadran : Bentuk Akulturasi Agama. Humanis, 15(1), 15–23.
Rubyarta, A. (2022). Agama Dan Budaya Lokal Studi Tentang Ritual Nyadran Masyarakat Kejawen di Desa Salamrejo Kulonprogo Yogyakarta. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Saefullah, M. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Tradisi Nyadran Di Desatraji Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung Jawa Tengah. Jurnal Paramurobi, 1(2), 91–92.
Sahroni, S. N., Rusliana, I., Uin, M., Gunung, S., Bandung, D., Ngalaksa, T., Bentuk, S., Syukur, R., Studi, (, Tradisi, D., Di, N., Cijere, K., Rancakalong, K., & Sumedang, K. (2023). Makna Simbolis Pada Pelaksanaan Tradisi Ngalaksa Sebagai Bentuk Rasa Syukur (Studi Deskriptif Tradisi Ngalaksa Di Kampung Cijere Kecamatan Rancakalong Kabupaten Sumedang). Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(1), 404–414. https://doi.org/10.31943/AFKARJOURNAL.V6I1.494
Sih, Y. N., Saddhono, K., & Setiawan, B. (2018). Religious Value in Nyadran Ceremony in Ngepringan Village, Sragen. El Harakah (Terakreditasi), 20(2), 155. https://doi.org/10.18860/el.v20i2.4981
Siswayanti, N., & Yunani, A. (2021). Akulturasi Budaya Dalam Dakwah Maulana Malik Ibrahim. JIPKIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Keislaman, 1(3), 149–161. https://doi.org/10.55883/JIPKIS.V1I3.16
Soniatin, Y. (2021). Makna Dan Fungsi Budaya Tradisi Nyadran Dalam Kearifan Lokal Masyarakat Dusun Sawen, Desa Sendangrejo, Kecamatan Ngimbang, Kabupaten Lamongan. HUMANIS: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora, 13(2), 193–199. https://doi.org/10.52166/humanis.v13i2.2486
Syukur, A. (2006). Tasawuf Bagi Orang Awam. In Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Pustaka Pelajar.
Umam, F. (2021). Analisis Makna Simbolis Tradisi Sedekah Bumi (Nyadran) Dan Pendidikan Islam Di Kaplongan Lor, Indramayu. Mozaic : Islam Nusantara, 6(2), 115–126. https://doi.org/10.47776/mozaic.v6i2.148
Wajdi, N. B. (2010). Nyadranan, Bentuk Akulturasi Islam Dengan Budaya Jawa (Fenomena Sosial Keagamaan Nyadranan Di Daerah Baron Kabupaten Nganjuk). Lentera, 123–130. http://www.ejournal.staimnglawak.ac.id/index.php/educatio/article/view/26.
Wiharjanto, D., & Suharyat, Y. (2022). Syukur wa Kufur Nikmat Fil Al Quran. Religion : Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(6), 01–16. https://doi.org/10.55606/RELIGION.V1I6.14
Zurohman, A., Bahrudin, B., & Risqiyah, F. (2022). Nilai Budaya Lokal Pada Upacara Kasada Dalam Upaya Pelestarian Kebudayaan Masyarakat Suku Tengger Desa Ngadisari Kecamatan Sukapura Kabupaten Probolinggo. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 5(1), 27–32. http://journal.ummat.ac.id/index.php/pendekar/article/view/8363
Published
2023-11-29